Bedrijven

Waarom?

Het tekort aan vakmensen in de horeca wordt een belemmering voor de groei van horeca bedrijven. Zeker in Zeeland waar veel jongeren weg trekken en het werken in de horeca steeds meer als minder aantrekkelijk wordt gezien. We bieden, als intermediair en specialist, oplossingen aan om gekwalificeerd personeel beschikbaar te krijgen. Dit gaat niet vanzelf, maar vergt investeringen en een intensieve samenwerking tussen Beter Werken en de horeca ondernemer.

Wat?

Beter Werken in de horeca biedt gekwalificeerde horeca personeel aan op verschillende niveaus.

  • Een chef-kok
  • Een zelfstandig werkende kok
  • Een productie kok
  • Een beginnende kok
  • Een ober of serveerster
  • Horeca medewerker
  • Keuken medewerker

Hoe werkt het?

Beter Werken in de horeca stelt voor horecaondernemers uit Zuidwest Nederland gekwalificeerd personeel beschikbaar. We werken samen met professionele partners en hebben een netwerk in heel Europa. We hebben toegang tot Zuid-Europese landen met uitstekend personeel, zoals Spanje, Portugal en Italië. Ook hebben we contacten in Oost-Europa en hebben we ontdekt, dat er goed personeel beschikbaar is in Polen, Tsjechië en Roemenië.

Het personeel van Beter Werken in de horeca beschikt over een goede opleiding, uitstekende mentaliteit en werkhouding. Ons personeel is trots op hun vak en bereid om tijdelijk of soms permanent te verhuizen. We selecteren ons personeel op basis van hun vakmanschap, werkervaring en beheersing van de Engelse taal.

6 stappen voor een goede samenwerking!

De 6 stappen van Beter Werken in de horeca om het juiste personeel voor u te selecteren en te zorgen voor een succesvolle samenwerking.

Het werven en selecteren van het juiste personeel, het organiseren van alles rondom het inlenen van gekwalificeerd personeel, het zorgdragen van de juiste papieren en het goed wegwijs maken en begeleiden van het personeel is werk voor specialisten. Wij doen dit op een professionele manier. De tevredenheid van het personeel en de horecaondernemer staat hierbij centraal.

Stap 1: Het interview

De selectie van het juiste personeel begint met een interview met de opdrachtgever. We brengen in kaart welke kwalificaties het personeel moet hebben om succesvol in uw keuken te werken. De volgende vragen zijn hierbij belangrijk.

  • Hoe ziet uw huidige team eruit en welke kwaliteiten bezitten zij?
  • Hoe ziet uw kaart eruit?
  • Aan welke eisen moet het personeel voldoen?
  • Heeft u een tijdelijke oplossing nodig of zoekt u een structurele oplossing?
  • Hoe ziet uw personeelsbeleid eruit. Als u personeel uit het buitenland haalt, dan vraagt dit ook iets van de manier waarop u leiding geeft aan uw personeel. U krijgt namelijk te maken met medewerkers met een andere cultuur en gebruiken. Een goede begeleiding is cruciaal.
  • Welke primaire – en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn van toepassing. Beter Werken in de horeca werkt met de Horeca CAO.

Stap 2: De zoekopdracht

Op basis van het interview maken we een zoekprofiel. Met dit profiel gaan we op zoek naar geschikt personeel voor uw onderneming. We hebben ca. 4 tot 8 weken de tijd nodig om geschikte kandidaten te werven en te selecteren voor u.

Stap 3: De selectie

Op basis van het zoekprofiel stellen we 1 of 2 kandidaten aan u voor. Deze kandidaten zijn geïnformeerd over het aanbod en zijn geselecteerd op basis van de eisen, die u stelt. Het selectie proces van Beter Werken in de horeca ziet er als volgt uit.

  • Interview: Geschikte kandidaten worden geïnterviewd om te kunnen vast stellen welke opleiding en werkervaring de kandidaten hebben. Ook kijken we specifiek naar de motivatie. Waarom wil men in Nederland werken, welke verwachtingen heeft men en wat wil men hiermee bereiken. Voor welke periode is men beschikbaar om in Nederland te werken.
  • Referentie: Van iedere kandidaat trekken we 2 referenties na van voormalige werkgevers. Hierbij kijken we met name naar inzet, mentaliteit, vakmanschap en persoonlijkheid.
  • Taalcheck: We bepalen het Engelse niveau van de medewerkers, dit doen we met een specifieke test.

Stap 4: Het klikgesprek

De laatste stap in het proces is het klikgesprek. De horeca ondernemer heeft een klikgesprek met het geselecteerde personeel via skype of via de telefoon.

Stap 5: Organisatie voor de start

Beter Werken in de horeca draagt zorg voor:

  • De organisatie van de reis – en de benodigde papieren. Naast het regelen van een vliegticket is het essentieel dat de kandidaat een geldig paspoort heeft
  • Het maken van de afspraak wanneer de kandidaat kan starten, haalt hem van het vliegveld op en brengt hem naar het betreffende horecabedrijf
  • Het aanvragen van een geldig BSN nummer, een ziektekostenverzekeringen en een Nederlandse bankrekening
  • Het opstellen van een detacheringsovereenkomst
  • De verloning van het personeel met de benodigde uitleg over de werkwijze en wetgeving

 

De horeca ondernemer draagt zorg voor:

  • Geschikte woonruimte volgens de SNF-keurmerk
  • Huisregels voor het gebruik maken van de woonruimte
  • Het rooster en een inwerkprogramma voor het nieuwe personeel
  • Het doornemen van de bedrijfsregels en de gewoontes in de horeca
  • Vervoer van woonruimte naar horecabedrijf door middel van een fiets, scooter of OV-kaart

Stap 6: De begeleiding van het personeel gedurende de inleenperiode

Het ingeleende personeel komt in een vreemd land met andere Nederlandse gewoonten en andere gebruiken. Daarom is een goede begeleiding essentieel. Beter Werken in de horeca heeft daarom een intensieve begeleiding die bestaat uit een aantal contactmomenten en functioneringsgesprekken in aanwezigheid van het personeel en de ondernemer.